Privacy & cookie policy

Algemene Voorwaarden
1. Door het loutere feit van de bestelling, aanvaardt de koper alle hier onderstaande voorwaarden. Zelfs indien de algemene voorwaarden van de klant beschikkingen bevatten die daarvan zouden afwijken, primeren steeds de voorwaarden van de verkoper. Algemene voorwaarden zijn vrij beschikbaar en worden steeds als bijlage mee gestuurd bij opmaak van een offerte. Daarnaast worden deze steeds vermeld op de achterzijde van onze werkbonnen en Leveringsbonnen. Door het ondertekenen van deze overeenkomsten verklaard de klant / opdrachtgever zich dan ook akkoord met deze voorwaarden.
2. PRIJS. De prijzen en remises zijn opgesteld in functie van de economische situatie van het ogenblik. Behoudens tegenstrijdig beding, zijn zij geldig 30 dagen vanaf de datum van het aanbod.
3. LEVERINGSTERMIJN. De leveringstermijn gaat in vanaf de betaling van het contractueel voorziene voorschot. De vastgestelde leveringstermijnen zijn louter indicatief en dus niet bindend. Vertraging in de levering geeft geen recht op vergoeding of intrest tenzij die formeel bedongen werd. Bij overmacht (waaronder staking, onderbreking of vertraging bij de toelevering van grondstoffen) wordt de leveringstermijn van rechtswege opgeschort en kan de koper geen schadevergoeding eisen.
4. Na levering overhandigt de verkoper aan de koper alle noodzakelijke plannen en documenten teneinde de werking van de geleverde toestellen te verzekeren; de uitvoeringsplannen blijven echter bij de verkoper, zonder dat de koper hiervan inzagerecht kan hebben.
5. BETALING. De facturen zijn contant betaalbaar, met alle kosten ten laste van de koper,
op de zetel van de verkoper, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen.
Het uitgeven van wissels en kwitanties brengt geen schuldvernieuwing met zich mede.
Bij niet betaling van een factuur op de vervaldag zal het factuurbedrag van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd worden met intresten aan 1% per maand en met een forfaitaire schadevergoeding van 15% van het bedrag van de factuur met een minimum van € 124.
Wij behouden ons het recht voor om op ons eerste verzoek, wanneer wij dit nuttig achten, zelfs tijdens de uitvoering van het contract, een waarborg te eisen tot betaling. De gevraagde waarborg kan maximaal 50 % bedragen van de te betalen som. Indien de opdrachtgever deze waarborg niet verstrekt behouden wij ons het recht voor om van rechtswege en zonder ingebrekestelling de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te annuleren, zonder enig recht op schadevergoeding voor de opdrachtgever.
Onze prijzen worden opgemaakt zonder BTW, en zonder andere belastingen en heffingen.
Deze zijn, net als hun aanpassingen, steeds ten laste van de klant.

Klachten rond de factuur dienen per aangetekend schrijven gebeuren binnen de 2 dagen gerekend vanaf de factuur datum vermeld op de factuur.

Indien de opdrachtgever de prijs niet betaalt volgens de overeengekomen betalingsmodaliteiten, zijn wij ontslagen van onze plicht tot uitvoering binnen de voorziene uitvoeringstermijn en zal op het ogenblik van de betaling in overleg met de opdrachtgever een nieuwe uitvoeringstermijn en/of startdatum worden vastgelegd, rekening houdend met de planning van onze andere werken, zonder enig recht op schadevergoeding voor de opdrachtgever.

6. ANNULATIE. Bij annulatie van de overeenkomst door de koper blijven alle reeds gefactureerde, al dan niet betaalde, voorschotten definitief verworven voor de verkoper. Indien evenwel de geleden schade ingevolge annulatie (winstderving en geleden verlies) hoger zou oplopen dan de reeds in rekening gebrachte voorschotten dan behoudt de verkoper het recht om de integraal geleden schade op te eisen.
7. UITVOERINGSTERMIJN. Alle startdata en uitvoeringstermijnen zijn in onze hoofde bij benadering en niet bindend. Behalve indien uitdrukkelijk anders werd overeengekomen, worden onze uitvoeringstermijnen in werkdagen vastgelegd.
Als werkdagen worden niet beschouwd: Zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen en de dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende tenminste vier uur onmogelijk maken of zouden maken.

8. ONVOORZIENE OMSTANDIGHEDEN.
Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn , en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht. Zij geven ons het recht om de herziening of ontbinding van het contract aan te vragen.
Wanneer deze omstandigheden een onderbreking van de werken tot gevolg hebben , wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking , vermeerderd met de tijd die nodig is om de werf terug op te starten, zonder dat wij hiervoor verantwoordelijk of aansprakelijk kunnen worden gesteld en zonder recht op
schadevergoeding voor de opdrachtgever.
Indien deze omstandigheden de start der werken op de voorziene datum verhinderen of bemoeilijken , wordt de aanvang der werken naar evenredigheid uitgesteld, zonder dat wij hiervoor verantwoordelijk of aansprakelijk kunnen worden gesteld, en zonder recht op schadevergoeding voor de opdrachtgever.

9. WIJZIGINGEN EN BIJKOMENDE WERKEN. Zelfs bij absoluut forfait kan elke door de opdrachtgever bestelde wijziging of bijkomend werk alsook de vaststelling van de prijs daarvoor met alle rechtsmiddelen worden bewezen.

10. VEILIGHEIDSCOORDINATIE . Behoudens andersluidende vermelding zijn de veiligheidsmaatregelen die de veiligheidscoördinator oplegt en die niet bekend zijn op het moment waarop onze offerte wordt overhandigd niet inbegrepen in de offerteprijs .

11. RISICO-OVERDRACHT. De door de artikelen 1788 en 1789 van het Burgerlijk Wetboek beoogde overdracht van risico 's vindt plaats naarmate de uitvoering van de werken of de levering van de materialen, goederen of installaties vordert.
De goederen wordt steeds vervoerd op risico van de opdrachtgever, ongeacht het feit of wij al dan niet zelf instaan voor het vervoer.

12. EIGENDOMSVOORBEHOUD. Zelfs na hun incorporatie blijven de materialen die geleverd werden in het kader van deze overeenkomst onze eigendom en is de opdrachtgever er slechts de houder van. Wij mogen zonder toestemming van de opdrachtgever de materialen weer losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra de opdrachtgever al zijn
schulden aan ons gedelgd heeft.
Bij een beroep op het recht op terugneming mogen wij de betaalde voorschotten houden ter vergoeding van onze schade.
Wanneer wij dit recht uitoefenen, brengen wij de opdrachtgever hiervan bij aangetekende brief op de hoogte en wordt die geacht hiervan kennis te hebben op de tweede werkdag na de verzending ervan.

13. BEREKENINGEN , PLANNEN , ONTWERP. De berekeningen, plannen, ontwerpen, monsters, modellen en tekeningen die door ons worden ter beschikking gesteld van de opdrachtgever,
blijven onze exclusieve eigendom. Zij mogen niet aan derden worden overgemaakt, ter inzage worden gegeven, gebruikt noch gekopieerd.


14. OPLEVERING . Zodra de werken beëindigd zijn dient de opdrachtgever over te gaan tot de oplevering van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerkt heden, waarvan de waarde minder dan 10% van de aannemingssom beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de oplevering te weigeren. In voorkomend geval dient de opdrachtgever slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in aanmerking is genomen en zullen de eventuele gebreken binnen de maand worden verholpen.
Als de opdrachtgever nalaat aan deze oplevering deel te nemen, of er zich geldig te laten vertegenwoordigen binnen 15 dagen na hierom verzocht te zijn, wordt de oplevering als verkregen beschouwd vanaf het einde van deze periode van 15 dagen.
De oplevering houdt de goedkeuring in door de opdrachtgever van de werken die worden opgeleverd en sluit voor hem elk beroep wegens zichtbare gebreken uit.
De datum van de oplevering bepaalt het vertrekpunt van de tienjarige aansprakelijkheid.
De aanvaarding van de installatie door het controleorganisme geldt als stilzwijgende oplevering in hoofde van de klant, behoudens wanneer deze schriftelijk voorbehoud maakt ten aanzien van deze keuring.
De werken die in staat van oplevering zijn bevonden worden vermoed, tot bewijs van het tegendeel, zo te zijn geweest op de datum bepaald voor hun voltooiing of op de datum van de werkelijke voltooiing die wij in ons verzoek om oplevering hebben vermeld.

15. LICHTE VERBORGEN GEBREKEN. Gedurende een periode van één jaar na de oplevering zijn wij aansprakelijk voor de lichte verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek.
Elke rechtsvordering op die grond is echter maar ontvankelijk als ze ingesteld wordt binnen een termijn van zes maanden na de dag dat de opdrachtgever kennis had of moest hebben van het gebrek.
Deze termijn wordt evenwel geschorst gedurende de termijn waarbij sprake is van ernstige onderhandelingen met het oog op het vinden van een oplossing voor het (dreigende) geschil.

16. GARANTIEVOORWAARDEN. De garantievoorwaarden zijn op eenvoudig verzoek te bekomen. Door het voldoen van de factuur wordt de klant verondersteld kennis genomen te hebben van deze voorwaarden.
17. BEVOEGDE RECHTBANK. Het Belgische recht is op alle aanbiedingen en overeenkomsten van de verkoper van toepassing. ln geval van geschil is enkel de rechtbank van de zetel van de verkoper bevoegd. De verkoper behoudt zich echter het recht voor als eiser te dagvaarden voor de Rechtbank van de woonplaats van de gedaagde.
18. LEIDINGEN. ( afvoer leidingen , nutsleidingen , waterleidingen , gasleidingen telefoon of ander leidingen) Indien voor aanvang van de werken geen technische plannen van bestaande leidingen kan worden voorgelegd kan TBS niet verantwoordelijk worden gesteld voor het eventueel beschadigen van deze leidingen. Indien bij uitvoer van de opdracht deze leidingen toch beschadigd worden zullen de kosten steeds ten laste vallen van de opdrachtgever / eigenaar.
19. DIEFSTAL. Indien er materialen op de werf worden gestolen ook al zijn deze al of niet verwerkt en is er nog geen oplevering of voorlopige oplevering geweest zullen de kosten steeds ten laste vallen van de opdrachtgever of eigenaar. Het is aan de opdrachtgever / eigenaar hiervoor een polis alle bouwplaats risico’s ( ABR-polis ) af te sluiten. U moet die polis afsluiten alvorens de werken beginnen . Dit is een verplichte verzekering indien u met ons samen werkt. Wij zullen dan ook hierin geen enkele verantwoordelijkheid dragen.